İklim değişikliği; insan faaliyetleri sonucunda yerküreyi saran atmosferin bileşiminin bozulması nedeniyle yeryüzü sıcaklığı ve hava olaylarında meydana gelen değişimlerdir. İklimin değişmesine neden olan en büyük etken antropolojik kaynaklara bağlı olarak ortaya çıkan sera gazı salınımındaki artışlardır. Atmosfere en fazla salınan sera gazları ise CO2, metan, su buharı ve kloroflorakarbonlardır. Ülkelerin gelişmişlik düzeylerine göre endüstrideki gelişmeye bağlı olarak sera gazı salınım oranları artış göstermektedir. Sera gazı salınımındaki artışa bağlı olarak hava sıcaklık derecesindeki 1-2 ºC artış beraberinde ciddi sorunlar getirmektedir. Bu sorunlar kuraklık, seller, şiddetli kasırgalar, okyanus ve deniz suyu seviyelerinde yükselme, okyanusların asit oranlarında artış, buzulların erimesi, çölleşme, bazı bitki ve hayvan türlerinin yok olma riski ve göç gibi problemlere yol açmaktadır. Mevcut tehditler kentleşme, ekonomi, tarım, gıda, su kaynakları, sağlık ve turizm konularında hayatımızın her alanını etkilemektedir.
Bu bilgiler ışığında projenin amacı, “farklı seviyelerdeki ortaokul öğrencilerine iklim değişikliği hakkında eğitimler vererek küresel ısınmanın etkileri üzerine düşünmelerini ve konuyu kavramalarını sağlayarak sürdürülebilir bir dünyaya için gerekli tutum ve davranış değişikliklerinin teşvik edilmesini amaçlanmıştır” şeklinde belirlenmiştir.
Projede Erzurum iline bağlı 3 farklı ilçede bulunan Yatılı Bölge Ortaokulu (YBO) 6. ve 7. sınıf öğrencileri hedef kitle olarak belirlenmiştir. Seçilen öğrencilere çeşitli bilimsel, sanatsal ve doğa faaliyetleri ile;
- Küresel iklim değişikliği nedir?
- Küresel iklim değişikliğinin dünya üzerinde ortaya çıkardığı sorunlar nelerdir?
- Ortaya çıkan bu sorunlar ile nasıl mücadele edilebilir?
- Ormanların ve diğer bitki örtüsünün küresel ısınmanın önlenmesine yönelik katkıları nelerdir?
-
Türkiye bu değişimden nasıl etkilenecek? Bireysel ve toplumsal alınabilecek önlemler nelerdir?
gibi soruların cevaplarının verilmesinin onların merak duygularını geliştireceği, bilimsel bilgiye ulaşma isteklerini harekete geçireceği ve böylece tüm canlılar için önem arz eden iklim değişikliği konusunda farkındalık ve duyarlılık oluşturulabileceği düşünülmektedir. Planlanan eğitimler sonucunda öğrencilerin ekolojik vizyonu ve bilimsel düşünme becerilerinin gelişeceği beklenmektedir. Aynı zamanda eğitime katılan öğrenciler eğitim alamayan arkadaşlarına öğrendiklerini anlatarak çarpan etkisi oluşturup bilginin daha fazla kitleye ulaşmasına katkıda bulunacaklardır. Bu eğitimle çevreye karşı duyarlı doğa dostu bireyler yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.